Mål 6

Jeg har valgt følgende oppdrag / situasjon / case; (beskriv gjerne som melding fra AMK)
Jeg har valgt å skrive om rutinene og prosedyrene vi fulgte på ambulansestasjonen i Halden

Beskrivelse av hvordan jeg utførte oppdraget / situasjonen / casen; (Hva gjorde jeg? – logg)
Hver morgen når vi kom til stasjonen klokken 08.00 var det litt morgenmøte og litt rapport. 08.15 var det ned å telle over bilen. Hver dag. Når vi teller bilen går vi etter lister, vi sjekker alt det tekniske, som olje, bremsevæske, bremser, alt av lys, sirener, osv. Så sjekker vi hele bilen, alt fra rapportark og drivstoffkort i fremsetet, til kanyler, o2 flasker og hjertestarter i sykekupeen. Vi sjekker også alle baggene i bilen, det er en del forskjellige: o2, førstehjelp, akutt, brann, smitte og fødesett. Når vi gjør dette krysser vi av på listene at alt er der, og om noen ting mangler, henter vi nytt og legger på plass. Vi hadde også faste dager som vi gjorde litt «større» ting, som for eksempel hver onsdag var det full vask av bilen utvendig og innvendig, mens andre dager var det andre ting. Hver gang vi fikk en tur, måtte vi jo selvfølgelig skrive rapporter, men disse rapportene skal også skrives inn og dokumenteres i et datasystem, så når vi kom tilbake på stasjonen fra tur (er) førte vi inn turen (e) i dette datasystemet og arkiverte papirformatet i en egen skuff, for dette er private ting, som skal oppbevares på spesielle måter. I tillegg fylte vi opp bilen og veskene med det vi hadde brukt, om vi hadde brukt en o2 grime fra bilen, for eksempel, hentet vi en ny og la tilbake så alt var klart for ny tur
Bilde
Hvilke mål (eller del av mål) i PFO – lærerplanen har jeg arbeidet med?
Jeg har jobbet med mål 6, eleven skal kunne sette seg inn i og følge den lokale ambulansetjenestens rutiner og prosedyrer

Hvorfor gjorde jeg det jeg gjorde – og hva sier teorien?
Jeg begynte alltid å sjekke      bilen 08.15 fordi dette var en fast rutine de hadde på stasjonen, så man      ikke bare drøyer det utover dagen, og egentlig ikke har kontroll på noe i      bilen om man får tur. Grunnen til at vi går etter lister og krysser av er      for å ha kontroll over hva som skal være der, hva man har og hva man      mangler. Jeg som hospitant sjekket ekstra godt, så jeg lærte utrolig mye      av det. Når vi kom tilbake fra turer skrev vi inn rapportene på data med      en gang, for da er det gjort, og man trenger ikke tenke mer på det. Samme med      å fylle opp med utstyr vi hadde brukt, man vet aldri når man får en ny      tur, så å gjøre det med en gang er sikrest og lurest.
 Hva sier teorien?
«Pasientjournaler skal oppbevares slik at de ikke kommer til      skade eller blir ødelagt, og at uvedkommende ikke får adgang til dem.» http://www.lovdata.no/for/sf/ho/to-20001221-1385-0.html. Dette betyr at man skal oppbevare journaler på en slik måte at de ligger «trygt», og at personer som ikke har noe med det å gjøre, ikke skal se det. 
 Man har også en plikt til å sette seg inn i, og følge opp virksomhetens ulike      prosedyrer og retningslinjer
Bilde
Egenvurdering:
Dette kan jeg / mestrer jeg;

Jeg klarte å sette meg inn i rutinene og prosedyrene de fulgte på stasjonen jeg var på, og jeg klarte å følge disse rutinene
Dette må jeg jobbe videre med;
Øve enda mer på å følge og sette meg enda mer inn i rutinene og prosedyrene, dette kan man aldri lære godt nok

 

// http://www.lovdata.no/for/sf/ho/to-20001221-1385-0.html
// grunnleggende helse kap. 3 – aktuelle lover, regler og forskrifter
// bilder fra google

1 thoughts on “Mål 6

Legg igjen en kommentar